מרפאת שיניים
ד"ר לינה לויט

טיפול שורש

טיפול שורש הוא טיפול בו מתוך תעלות השן או השיניים מסירים את העצבים וכלי הדם (ורידים ועורקים) שנמצאים שם, תוך שימור השן עצמה. התוויות אנטומיות אלו יחד עם הרקמות נקראות מוך.
אינדיקציה לטיפול שורש:
הסיבות לצורך בטיפול הן: תופעות דלקתיות במוך השן, או טיפול מונע למשל כהתכנות לתותבות.

דלקות במוך השן (כמו כל תופעה דלקתית אחרת בגוף) מלווה עם לחץ דם מוגבר באזור הסגור של שורש (יש רק כניסה–יציאה של העצבים וכלי הדם). הלחץ על העצב מתחזק, מה שמורגש ככאב אזורי אשר מתחזק ובמקרים רבים מגיע לרמה שמתוארת כבלתי נסבלת עד לרגע בו קודחים את השן, מנקים ומסירים את הרקמה הרכה המזוהמת בשן.

לעיתים המטופל מתקשה לתאר את כאב השן, אך פעמים רבות ניתן לתת למטופל אבחון ולהחליט אם צריך לעשות טיפול שורש רק לפי תלונותיו על כאבים.

הכאב יכול לבוא באופן הבא:
1. כאב תמידי
2. כאב בפרקי זמן (עם הפסקות – הכאב לא קבוע, אך עם הזמן כמות הפסקות בין התקפי הכאבים קטנה יותר ויותר)
3. כאב פועם, במשך זמן מסוים – כאב שלא עובר במשך מספר דקות כתוצאה מגורמי טמפרטורה – צריכת משקאות קרים או חמים, אוכל.
תופעה אופיינית: כפי שמציינים מטופלים, משך ועוצמת הכאב גוברת משמעותית לאחר שתיית מים חמים, אך מחשיפה לקור רמת הכאב יורדת (תחושת הקלה). והמטופל מרגיש את השן כל הזמן, מה שלא אמור לקרות במצב רגיל. הכאב מחמיר במיוחד בזמן הלילה. כל סוגי משככי כאבים – גלולות, טיפות או טיפולים אחרים (כמו שטיפת פה) עוזרים רק לזמן מוגבל.

הדבקת וזיהום המוך קורים עקב מקרי עששת מתקדימים (עמוקים) ולפעמים גם עששת ברמה בינונית. ישנם מקרים כאשר המבנה החיצוני של השן שלם (אין סימן לנזק), אך צריך לטפל גם בו משום שהזיהום התדרדר ופגע גם בו.  זיהום נכנס אל תעלת הדם ומשם אל הכניסה לשורש ולכלי הדם בשן, ולכן השן כואבת, כמו זו הניזוקה מעששת עמוקה. מצב זה קורה לעיתים קרובות בקרב מטופלים עם דלקת חניכיים שבו אזור החניכיים מורחב ובדרך כלל נגוע במשך זמן רב, מה שמספק כניסה קלה ומהירה של חיידקים יחד עם זרימת הדם אל תא השן.

במהלך ניקוי תעלות העצבים לפעמים מתאפשר להוציא את העצב כולו שלם בבת אחת, אך זה יקרה רק בשלב הראשוני של הדלקת, כיוון שרוב המטופלים ניגשים לרופא זמן מה לאחר תחילת התהליך (הכאבים) בציפייה שזה יעבור, העצב מוצא לרוב בחלקים או בצורת מסה בצבע צהוב-אפור בשלב הפירוק. וזה אומר שבתמונת המצב יש זיהום במוך. במצב כזה לא מומלץ לבצע סתימה מיידית של תעלות השורש.

שלבי טיפול שורש
במקרה של זיהום דלקתי אל תוך תעלת השן מוכנסת תרופה אנטי בקטריאלית בעלת השפעה אנטי דלקתית למשך כמה ימים. לעיתים יש להחליף את סוג התרופה עד שתלונות של המטופל על הכאבים נפסקות.
סיבה נוספת שלא לבצע כיסויי מידי - במקרה שבצילום Rg התגלה שינוי בעצמות באזור קודקוד השורש ובכלל באזור השורש של השן הפגועה עקב תהליך דלקתי. לפעמים ,דלקת יכולה להתפשט עד לשורשים של השיניים השכנות, מה שמצריך זמן רב יותר לסילוק ההשלכות השליליות של התהליך הדלקתי המתקדם שקרה עקב סתימה מאוחרת מדי של השן. בשל הנאמר לעיל חשוב לבצע סתימה בשן בעיתוי נכון, כדי להימנע מטיפול שורש.

במקרים מסוימים, מטופלים צעירים בגילאי ה-20 הגיעו לבדיקת רופא כשנשארו להם רק שאריות של השיניים, שורשים פגומים אשר ניתן רק להסירם (לא מתאפשר טיפול אחר), מטופלים אלו לרוב שהו במשך זמן מסוים באזורים עם קרינה גבוהה. יש לציין, שהמטופלים לא הרגישו כאב כלל במהלך הריסת השיניים. אך זה כמובן מקרה מיוחד.
לאחר סיום טיפול השורש/ים והתמצקות החומר הסותם בתעלה, הצורה האנטומית של השן משתקמת.